چرا چشم به رنگ سبز حساسیت دارد؟
ماژيكهاي به اصطلاح شبرنگ كه از آنها براي نشاندار كردن قسمتهاي مهم متون مختلف استفاده ميشود، در مجموعهاي از رنگهاي مختلف توليد ميشوند، اما آيا تا به حال به اين موضوع فكر كردهايد كه چرا اغلب افراد استفاده از ماژيكهاي زرد فسفري را براي نشاندار كردن قسمتي از متن كتاب يا جزوهاي كه در حال خواندن آن هستند ترجيح ميدهند؟
گر چه ممكن است رنگ زرد، رنگ مورد علاقه و دلخواه شما نباشد، اما حقيقت اين است كه چشمهاي شما در مقايسه با ديگر رنگها مانند رنگ آبي يا قرمز، رنگ زرد را بهتر ميبينند. به عبارت ديگر، چشمهاي ما نسبت به رنگ زرد از حساسيت بيشتري برخوردار است و به همين علت ديدن اين رنگ حتي در وضعيتي كه به طور مستقيم به جايي يا چيزي نگاه نميكنيم،به مراتب آسانتر است و دليل اين موضوع ناشي از اختلاف در طول موج رنگهاي مختلف است. براي درك بهتر اين موضوع يك رنگين كمان را كه در برگيرنده مجموعهاي از رنگهاي تشكيلدهنده نورمرئي است، در نظر بگيرند. رنگهاي تشكيلدهنده اين طيف رنگي از رنگ قرمز كه بلندترين طول موج را دارد، آغاز ميشود و پس از آن، به ترتيب رنگهاي نارنجي، زرد، سبز، آبي و رنگ بنفش كه كوتاهترين طول موج را دارد، قرار ميگيرند. اگر دقت كنيد متوجه خواهيد شد رنگهاي سبز و زرد در ميانه طول موجهاي اين طيف قرار دارند. چشمهاي ما نسبت به 2 رنگ سبز و زرد، حساسيت بيشتري از خود نشان ميدهند و به همين دليل ميتوانند اجسامي را كه به رنگ زرد يا سبز هستند، با وضوح بيشتر و بهتر ببينند. حتي افرادي كه مبتلا به كوررنگي هستند و تنها رنگهاي سبز و قرمز را بخوبي تشخيص ميدهند نيز قادرند رنگ زرد را ببينند و تشخيص دهند.
به همين دليل ماژيكهاي نشانگر زردرنگ در سطح دنيا پرفروشترين اين ماژيكها هستند. اما ممكن است اين سوال در ذهن شما مطرح شود كه اگر ما انسانها دو رنگ سبز و زرد را در مقايسه با ديگر رنگها سريعتر تشخيص ميدهيم پس چرا علائم توقف و اغلب اتومبيلهاي عادي و امدادرساني نظير ماشينهاي آتشنشاني به رنگ قرمز هستند؟ در حقيقت انتخاب رنگ قرمز در اين زمينهها بيش از اين كه براساس تواناييهاي ديداري انسانها باشد، برگرفته از سنتهاي كهن حاكم بر جوامع مختلف است. اما از آنجا كه تحقيقات انجام شده نشان داده است چشم انسان نسبت به رنگهاي زرد و سبز حساسيت بيشتري دارد و اين رنگها را بهتر تشخيص ميدهد، بسياري از كشورها رنگ ماشينهاي امدادرساني نظير آمبولانسها و ماشينهاي آتشنشاني خود را به رنگ زرد مايل به سبز تغيير دادهاند تا رانندگان در مسير حركت خود بسرعت از ورود اين تومبيلها مطلع شوند و در كوتاهترين زمان ممكن با تغيير مسير حركت، مسير آزاد را براي حركت اين گروه از وسايل نقليه ايجاد كنند.
گر چه ممكن است رنگ زرد، رنگ مورد علاقه و دلخواه شما نباشد، اما حقيقت اين است كه چشمهاي شما در مقايسه با ديگر رنگها مانند رنگ آبي يا قرمز، رنگ زرد را بهتر ميبينند. به عبارت ديگر، چشمهاي ما نسبت به رنگ زرد از حساسيت بيشتري برخوردار است و به همين علت ديدن اين رنگ حتي در وضعيتي كه به طور مستقيم به جايي يا چيزي نگاه نميكنيم،به مراتب آسانتر است و دليل اين موضوع ناشي از اختلاف در طول موج رنگهاي مختلف است. براي درك بهتر اين موضوع يك رنگين كمان را كه در برگيرنده مجموعهاي از رنگهاي تشكيلدهنده نورمرئي است، در نظر بگيرند. رنگهاي تشكيلدهنده اين طيف رنگي از رنگ قرمز كه بلندترين طول موج را دارد، آغاز ميشود و پس از آن، به ترتيب رنگهاي نارنجي، زرد، سبز، آبي و رنگ بنفش كه كوتاهترين طول موج را دارد، قرار ميگيرند. اگر دقت كنيد متوجه خواهيد شد رنگهاي سبز و زرد در ميانه طول موجهاي اين طيف قرار دارند. چشمهاي ما نسبت به 2 رنگ سبز و زرد، حساسيت بيشتري از خود نشان ميدهند و به همين دليل ميتوانند اجسامي را كه به رنگ زرد يا سبز هستند، با وضوح بيشتر و بهتر ببينند. حتي افرادي كه مبتلا به كوررنگي هستند و تنها رنگهاي سبز و قرمز را بخوبي تشخيص ميدهند نيز قادرند رنگ زرد را ببينند و تشخيص دهند.
به همين دليل ماژيكهاي نشانگر زردرنگ در سطح دنيا پرفروشترين اين ماژيكها هستند. اما ممكن است اين سوال در ذهن شما مطرح شود كه اگر ما انسانها دو رنگ سبز و زرد را در مقايسه با ديگر رنگها سريعتر تشخيص ميدهيم پس چرا علائم توقف و اغلب اتومبيلهاي عادي و امدادرساني نظير ماشينهاي آتشنشاني به رنگ قرمز هستند؟ در حقيقت انتخاب رنگ قرمز در اين زمينهها بيش از اين كه براساس تواناييهاي ديداري انسانها باشد، برگرفته از سنتهاي كهن حاكم بر جوامع مختلف است. اما از آنجا كه تحقيقات انجام شده نشان داده است چشم انسان نسبت به رنگهاي زرد و سبز حساسيت بيشتري دارد و اين رنگها را بهتر تشخيص ميدهد، بسياري از كشورها رنگ ماشينهاي امدادرساني نظير آمبولانسها و ماشينهاي آتشنشاني خود را به رنگ زرد مايل به سبز تغيير دادهاند تا رانندگان در مسير حركت خود بسرعت از ورود اين تومبيلها مطلع شوند و در كوتاهترين زمان ممكن با تغيير مسير حركت، مسير آزاد را براي حركت اين گروه از وسايل نقليه ايجاد كنند.
+ نوشته شده در پنجشنبه ششم مهر ۱۳۹۱ ساعت توسط دکتر علی بهشتی
|